اولین «چای تلخ» با طعم تامین مالی جمعی برگزار شد/ پیشرفت کرادفاندینگ در ایران در گرو فرهنگ‌سازی

مراسم رونمایی از کتاب «تامین مالی جمعی» به همراه یک پنل تخصصی با عنوان “بررسی تامین مالی جمعی و چالش‌های آن” با حضورقاسم واحدی، مترجم کتاب وجمعی از کارشناسان و مدیران این حوزه و تعدادی از علاقمندان و اصحاب رسانه ، ۱۳ شهریوماه در مرکز نوآوری ایران زمین برگزار شد.

پرداخت برتر، در ابتدای این رویداد، قاسم واحدی مترجم کتاب تامین مالی جمعی، حسام زاهدی، هم‌بنیانگذار همبودگاه و مهرین نظری، مدیر روابط عمومی نیک استارتر درباره مزایای تامین مالی جمعی توضیحاتی ارائه کردند.

نظری گفت: نیک استارتر استارت آپ مبتنی بر تامین مالی جمعی است و این ایده از سال ۹۲ و بر پایه ریوارد شکل گرفت و در بهمن ۹۶ بیش از ۱ میلیارد تومان برای ۱۲۱ استارت‌آپ جمع‌آوری شد. همچین “نینیکس”، بازی رومیزی “زار” و پروژه “لوکسین” از پروژه‌های موفق نیک استارترهستند. همچنین، این مجموعه در مدت کوتاه فعالیت خود موفق به تامین مالی چند استارتاپ محصول محور شده است. نیک استارتر کار خود را تنها به معرفی استارتاپ ها خلاصه نکرده است بلکه شتابدهی بازار محصول و تدوین استراتژی تیم‌ها را نیز به شکل کلان انجام می‌دهد.

در ادامه این رویداد پنل بررسی تامین مالی جمعی و چالش‌های آن با حضور، «قاسم واحدی»، مترجم کتاب اصول تامین مالی جمعی، «محمدجعفر نعناکار»، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات، «وحید حجه فروش»، بنیانگذار کاکتوس و«جعفر محمدی»، عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد.

نعناکار درباره تامین مالی جمعی گفت: سیستم‌های حقوقی در دنیا یا «کیس‌محور» هستند و یا «قانون‌محور» و باید دید تامین مالی جمعی در نظام حقوقی ایران که مبتنی بر شرع است وجود دارد یا خیر.

وی گفت: در نظام شرعی ایران وقف، زکات ، صدقه و نظایر اینها وجود دارد و استارت‌آپ‌های مبتنی بر تامین مالی جمعی از نظر شرع و قانون ما پذیرفته است. همچنین، زیرساخت شرعی و قانونی تامین مالی جمعی موجود است.

جعفر محمدی، در ادامه درباره کرادفاندینگ گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته از کشورهایی که در آنها کرادفاندینگ و تامین مالی جمعی وجود دارد مشاهده شد که این مقوله بر روی اشتغالزایی در این کشورها نقش بسزایی داشت و در ایران نیز پس از دو سال دستورالعملی تهیه شد که از نظر شرعی به تایید رسید و برای اینکه در این زمینه متولی مشخصی وجود داشته باشد بحث تامین مالی جمعی و کرادفاندینگ به بورس واگذار شد.بورس در ابتدا مانع موضوع کرادفاندینگ بود ولی درنهایت شورای عالی بورس با اضافه کردن چند بند آن را تصویب کرد.

وی افزود: در زمینه تامین مالی جمعی در هر کشور باید ۴ مورد بررسی شود که عبارتست از: تکنولوژی، سرمایه‌گذاری، رگولیشن و فرهنگ. در ایران از نظر فناوری و «تکنولوژی» در وضعیت خوبی به سر می‌بریم، در بحث «سرمایه‌گذاری» باید دید چه میزان سرمایه‌گذاری می‌شود و چه موانعی ممکن است بر سر راه سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و این مورد نیز در ایران رو به رشد است. همچنین در زمینه «رگولیشن» این موضوع که تا چه میزان مورد حمایت قرار می‌گیرد مورد پرسش است و ازآنجاییکه به عهده بورس گذاشته شده است این فاکتور نیز در زمینه تامین مالی جمعی در وضعیت خوبی قرار گرفته است ولی در زمینه «فرهنگ» وضعیت کاملا بدی داریم و آنطور که مشاهده شده است مردم در ایران بیشتر برای مسائل احساسی حاضر به هزینه‌کرد هستند ولی ازهر چیزی که اندکی ریسک داشته باشد پرهیز می‌کنند.

در خاتمه، اینانلویی به عنوان مهمان پنل توضیحاتی درخصوص بانکداری باز ارائه داد. وی گفت: بانکداری باز این امکان را فراهم کرده است که امکانات یک بانک را در داخل منزل دریافت کنید.در پلتفرم آی زد بوم که یک پلتفرم باز است ۲۰۰ سرویس بانکی در اختیار همگان قرار داده شده است به این معنی که شما توسط این پلتفرم می‌توانید هر خدمت بانکی را انجام دهید.

گفتنی است؛ رویداد «چای تلخ» که با همت مرکز نوآوری ایران زمین برگزار می‌شود رویدادی در جهت بررسی مسائل دنیای کسب ‌وکار و استارت‌آپ‌ها است که با استفاده از دست‌مایه‌های فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اولین دورهمی خود، «تامین مالی جمعی و چالش‌های آن» را مورد بررسی قرار داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *