همکاری استارتاپ‌ها و مرکز نوآوری ایران زمین

با توجه به گسترش فضای استارت‌آپی، شتاب‌دهنده ها و نقش آن‌ها در اکوسیستم استارت‌آپی به یکی ازموضوعات مورد بحث فعالان این حوزه تبدیل شده است.

همه ما مخصوصاً در سال‌های اخیر بارها با این موضوع برخورد داشته‌ایم و یا حداقل درباره آن چیزی شنیده‎ایم. شاید حتی در رویداد‌های مرتبط شرکت کرده باشیم. مخصوصاً اگر بخواهیم یک کسب و کار استارت‌آپی را شروع کنیم باید بدانیم آیا به استفاده از خدمات شتاب‌دهنده‌ها نیاز داریم؟

مزیت آن‌ها نسبت به دیگر موسسات و افرادی که به استارت‌آپ‌ها خصوصاً در مراحل اولیه چرخه عمر خود کمک می‌کنند مانند سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، سرمایه‌گذاران فرشته خو و فضا‌های کار اشتراکی، چیست؟ و اساساً شتاب‌دهنده چگونه به رشد استارت‌آپ کمک می کند؟

در واقع شتاب‌دهنده‌ها با فراهم آوردن امکاناتی از جمله:

  • منتورینگ
  • آموزش هدفمند
  • فضای کسب و کار اشتراکی
  • سرمایه گذاری و معرفی به سرمایه گذاران بالقوه

باعث رشد سریع‌تر کسب و کارهای نوپا می‌شوند. این اقدمات اثرات مثبت گوناگونی بر کسب و کارهای نوپا دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد اکوسیستم مناسب برای رشد و توسعه
  • کاهش ریسک
  • ایجاد ارتباط با سرمایه‌گذران، تأمین کنندگان مالی و مشتریان

این مقاله توسط تیم تحریریه مرکز نوآوری ایران زمین نوشته شده است. مرکز نوآوری ایران زمین با در اختیار داشتن افراد متخصص و شایسته از کسب‌ و کارهای نوپایی که طرح‌های خلاقانه خود را به این مرکز ارائه می‌دهند هوشمندانه در مسیر توسعه کسب‌وکار حمایت می‌کند. برای همکاری با شتاب‌دهنده مرکز نوآوری ایران زمین روی آن کلیک کنید.

اهمیت شتاب دهنده‌ها در چیست؟

شتاب‌دهنده‌ها نقش مهمی در توسعه و پایداری اکوسیستم استارت‌آپی دارند. برای نمونه شتاب‌دهنده به کسب و کار‌های موفقی مثل Dropbox و Airbnb کمک کرده‌اند تا مسیر موفقیت را طی کنند.

بر اساس گزارش منتشر شده در سایت statista در سال ۲۰۲۱ (تا اواسط این سال) بزرگترین شتاب‌دهنده آمریکایی Y Combinator به تنهایی در ۳۷۷۷ استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کرده است.

میزان سرمایه‌گذاری شتاب‌دهنده در اقتصاد رقم قابل توجهی است که اهمیت آن‌ها را برای همه ذینفعان بیشتر می‌کند. به عنوان مثال بر اساس اطلاعات ارائه شده در سایت entrepreneur در سال ۲۰۱۶، ۵۷۹ برنامه شتاب‌دهنده در ۱۱۳۰۵ استارت‌آپ مبلغ ۲۰۶.۷ میلیون دلار آمریکا را سرمایه‌گذاری کرده‌اند. همچنین شتاب‌دهنده‌ها هزینه ایجاد استارت‌آپ‌ها را تا حدود ۵۰% کاهش می‌دهند.

تاثیر شتاب‌دهنده بر استارتاپشتاب‌دهنده‌ها چگونه به رشد کسب‌وکار کمک می‌کنند؟

شاید مهم‌ترین پرسشی که برای بنیان‌گذاران یک استارت‌آپ در مراحل اولیه شکل‌گیری مطرح است یافتن راهی برای توسعه هر چه سریع‌تر و رسیدن به سود‌آوری باشد.

با توجه به ماهیت این گونه کسب و کارها معمولاً کسب دانش خصوصاً در زمینه‌های مرتبط با توسعه کسب و کار همین موضوع می‌تواند موجب افزایش سرعت توسعه آن‌ها گردد. همچنین یکی دیگر از موضوعات مهم برای استارت‌آپ‌ها یافتن سرمایه‌گذار و انتخاب مناسب‌ترین راه‌های تأمین مالی است. شتاب‌دهنده‌ها در واقع برای کمک به کسب و کار‌های نوپا در چنین موضوعاتی به وجود آمده‌اند. شتاب‌دهنده‌ها از روش‌های گوناگون و گسترده‌ای به استارت‌آپ‌ها و بنیان‌گذاران آن‌ها کمک می‌کنند که در کمترین زمان ممکن موانع را به بهترین روش از پیش روی فرآیند توسعه بردارند.

در ادامه به تشریح این روش‌ها می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های شتاب‌دهنده‌ها این است که پس از ارزیابی استارت‌آپ‌ها و انتخاب از بین آن‌ها در یک برنامه زمان بندی کوتاه و فشرده اقدام به ارائه مجموعه‌ای از خدمات به آن‌ها می‌کنند؛ که به علت هدفمند و جامع بودن باعث سرعت یافتن رشد و توسعه کسب و کارهای نوپا می شود.

از جمله این خدمات می‌توان به منتوینگ، آموزش، فضای کسب و کار اشتراکی و خدمات مرتبط با تأمین سرمایه اشاره کرد. منتورینگ در واقع یکی از مهم‌ترین خدمات ارائه شده توسط شتاب‌دهنده‌ها است. اهمیت این گونه خدمات بر هیچ کس پوشیده نیست. چنین خدماتی در عمل منجر به قرار گرفتن کسب و کار و بنایانگذاران آن در مسیر صحیح می‌شود و به این ترتیب مانع اتلاف منابع می‌گردد و احتمال موفقیت را به شدت بالا می‌برد.

یکی از مواردی که به سازمان‌ها کمک می‌کند که هر چه بهتر در مسیر توسعه قرار گیرند کسب دانش کافی در مورد سازمان و محیط فعالیت است. شتاب‌دهنده‌ها با برگزاری آموزش‌های انفرادی یا گروهی اقدام به انتقال دانش به کسب و کارها در زمانی کوتاه (معمولاً چند ماهه) و به صورت فشرده می‌کنند که موجب جهت‌گیری بهتر فعالیت‌های استارت‌آپ می‌شود.

همچنین از طریق ایجاد محیط کار اشتراکی علاوه بر کاهش هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کار امکان فعالیت در محیطی خلاقانه و ایجاد ارتباطات مناسب را فراهم می‌کنند. علاوه بر این‌ها با فراهم آوردن خدمات گوناگون مرتبط با تأمین مالی و سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها کمک می کنند که منابع مالی مورد نیاز برای فعالیت و توسعه خود را فراهم کنند.

ایجاد اکوسیستم مناسب برای رشد و توسعه

توسعه هر کسب و کار نوپایی به عوامل گوناگون گسترده‌ای وابسته است. عواملی نظیر فضای فیزیکی مناسب برای فعالیت، پیدا کردن نیروی انسانی مورد نیاز، تأمین مالی، پیدا کردن سرمایه‌گذار، ارتباط با بازار هدف، افزایش دانش و استفاده از خدمات منتورینگ و پشتیبانی همگی عوامل مهمی برای توسعه یک کسب و کار در مراحل آغازین رشد خود هستند.

یکی از بهترین ویژگی‌های شتاب‌دهنده‌ها این است که دسترسی به تمامی این نیاز‌ها را در یک مکان ممکن می‌کنند و همین موضوع به تنهایی کمک بزرگی در راه رشد و توسعه است. در واقع شاید یکی از مهم‌ترین خدمات این شرکت‌ها ایجاد یک اکوسیستم مناسب برای شتاب دادن به رشد و توسعه کسب و کارهای نوپا است.

کاهش ریسک

یکی از مسائل مهم در هر فعالیت اقتصادی مدیریت ریسک است. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد استارت‌آپ‌ها این گونه کسب و کار‌ها دارای ریسک ذاتی بالایی هستند. مجموع خدمات ارائه شده خصوصاً خدمات مرتبط با منتورینگ و آموزش به شناسایی ریسک‌های که کسب و کار با آن‌ها مواجه است کمک می‌کند و از این طریق مهارت‌ها و دانش لازم برای مدیریت و کاهش آن‌ها را فراهم می‌کند. این موضوع علاوه برای این که به بنیانگذاران کمک می‌کند که بهتر و راحت‌تر در مسیر توسعه گام بردارند برای سرمایه‌گذاران و دیگر ذینفعان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ایجاد ارتباط با سرمایه‌گذران، تأمین کنندگان مالی و مشتریان

یکی از مشکلات اساسی که معمولاً بنایانگذاران استارت‌آپ‌ها با آن مواجه هستند یافتن سرمایه کافی و منابع مالی به منظور ادامه فعالیت و توسعه آن و پیدا کردن مشتریان بالقوه در بازار هدف و برقراری ارتباط با آن‌ها و همچنین کسب توجه و اطمینان آن‌ها است.

از جمله مزایای اساسی شتاب‌دهنده‌ها برای استارت‌آپ‌ها که منجر به افزایش سرعت رشد و توسعه آن‌ها می‌شود معرفی کسب و کارهای نوپا به مجموعه گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران، تأمین کنندگان مالی و مشتریان بالقوه به طرق مختلف از جمله برگزاری ایونت‌ها و ایجاد شبکه‌های گسترده ارتباطی است.

نتیجه‌گیری

امروزه استارت‌آپ‌ها نقش مهمی در توسعه و رشد پایدار اقتصادی بازی می‌کنند. با توجه به ریسک ذاتی بالای این مدل کسب و کار موسسات و روش‌های گوناگونی برای کمک به توسعه آن‌ها خصوصاً در مراحل اولیه چرخه عمرشان به وجود آمده‌اند. یکی از این نوع موسسات شتاب‌دهنده‌ها هستند.

پرسش مهمی که برای بسیاری از فعالان در کسب و کارهای نوپا مطرح می‌شود این است که شتاب‌دهنده‌ها چگونه به رشد استارت‌آپ کمک می کنند؟ در پاسخ به این پرسش به صورت خلاصه می‌توان گفت شتاب‌دهنده‌ها با فراهم آوردن خدماتی نظیر منتورینگ، آموزش هدفمند، فضای کسب و کار اشتراکی و سرمایه‌گذاری و معرفی به سرمایه گذاران بالقوه در یک چارچوب زمانی کوتاه مدت باعث ایجاد اکوسیستم مناسب برای رشد و توسعه، کاهش ریسک و ارتباط با سرمایه‌گذاران، تأمین‌کنندگان مالی و مشتریان می‌شوند و به این ترتیب به رشد و توسعه سریع‌تر استارت‌آپ‌ها کمک می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *